Pada dasarnya, setiap ilmu yang bercorak profesional,
lebih-lebih lagi ilmu yang ada hubungkait dengan pembangunan hidup serta
kesihatan manusia, sudah pasti ada mempunyai prinsip dan kedahnya yang
tersendiri.
Dengan kata lain, prinsip, kaedah dan cara adalah membawa
maksud yang sama, bertujuan untuk memberi kepuasan kepada pihak pelanggan.
Sekiranya sesuatu ilmu itu tidak mempunyai prinsip atau formulanya yang
tersendiri, samalah dengan pembinaan sebuah bangunan tanpa pelan dan sudah
pastilah hasil, matlamat dan citarasa seseorang pelanggan tidak akan tercapai.
Tegasnya, setiap kerja tanpa prinsip dan perancangan yang betul, akan
menimbulkan rungutan atau buah mulut (komplen) dari orang ramai, khususnya
pelanggan.
Hal yang sama juga, memang terdapat pada Ilmu Urut
Tradisional . Prinsip dan kaedah ini perlu dipelajari dan dijadikan garis
panduan sekiranya seseorang itu ingin menceburkan diri di lapangan .Tanpa
mengamalkan prinsip dan kaedah yang akan disebutkan di bawah, saya percaya
jarang sekali seorang tukang urut dapat memberikan kenikmatan urut kepada
pelanggan.
itu perlu mempelajari dan mengamalkan kesemua
prinsip-prinsip tersebut, cukuplah sekadar mengetahui dan mempraktikkannya
setakat yang mampu. Maklumlah bukan kesemua tukang urut tradisional berpeluang
mempelajarinya, lebih-lebih lagi untuk mempraktikkan prinsip-prinsip di bawah
pada keseluruhannya. Dalam konteks ini, telah berjaya dikesan dan dikenalpasti
di mana terdapat sekurang-kurang sepuluh prinsip utama yang harus ada pada
seseorang yang ingin menceburkan diri di lapangan urut tradisional.
Diantara
prinsip-prinsip yang dimasukkan itu termasuklah:
1. Mempunyai ilmu ketahanan diri
2.Berkemampuan mengenal pasti keadaan urat saraf dan
hubungkaitnya dengan lain-lain anggota.
3. Dapat membezakan antara tulang atau urat semasa mengurut
@ rawatan urut tradisional.
4. Berkemampuan mengesan dan mengenalpasti urat-urat bengkak
yang ada hubungkaitnya dengan penyakit atau masalah pelanggan, sebelum atau
selepas mengurut @ rawatan urut tradisional.
5. Berupaya memulih atau mengurangkan kadar kesakitan
pelanggan, sebelum atau selepas mengurut @ rawatan urut tradisional.
6. Tahu menilai kadar kesakitan pelanggan semasa mengurut @
rawatan urut tradisional tanpa bertanya.
7. Pandai menyeimbangi kadar sakit dan sedap semasa mengurut
@ rawatan urut tradisional.
8. Tahu mengesan pasti jenis-jenis penyakit atau masalah
pelanggan hanya dengan memicit atau menyentuh mana-mana tempat di badan
pelanggan.
9. Mempelajari dan mengamalkan Ilmu Tutom.
10.Tahu meramal, penyakit seseorang pelanggan samada dapat
diurut pulih atau tidak dengan cara pengesanan melalui urat. (khususnya untuk
lemah tenaga batin/matipucuk atau mati sebelah tubuh).
Mempunyai Ilmu
Ketahanan Diri Dalam Rawatan Urut Tradisional.
Ilmu dan amalan untuk ketahanan diri adalah dianggap sebagai
bekalan utama yang perlu ada pada setiap tukang urut tradisional. Ianya
bertujuan menyekat atau mengawal diri dalam konteks rohaniah. Hal ini mustahak
sekali kerana sudah menjadi kelaziman bahawa, penyakit atau pun masalah yang
ditanggung oleh seseorang pelanggan boleh berpindah ke badan tukang urut
tradisional yang lemah semangat. Selain itu, amalan ketahanan diri dapat
mengurangkan kadar keletihan seseorang selepas mengurut @ rawatan urut tradisional.
Tugas seorang tukang urut tradisional amatlah berat kerana ianya memerlukan
kepada penggunaan tenaga fizikal yang banyak, lebih-lebih lagi ik pelanggannya
berbadan besar (musculous) yang mempunyai otot-otot keras seperti ahli gusti,
angkat berat atau pemain bola sepak. Oleh sebab itulah badan seseorang tukang
urut tradisional tetap berpeluh walaupun bertugas di dalam bilik berhawa
dingin.
Amalan ketahanan diri lazimnya bercorak teori dan parktikal.
Ini termasuklah latihan jasmani pada setiap hari, membaca doa-doa tertentu
selepas solat lima waktu. Sesetangah Tukang Urut/Dukun, telah menanam atau
memasukkan sesuatu benda kerag seperti tembaga merah atau besi putih ke dalam
badannya. Tidak kurang juga ada yang membaca jampi serapah pada minyak yang digunakan
untuk mengurut badan pelanggannya sebelum upacara urut tradisional dilakukakan.
Saya yakin memang ramai benar orang yang tidak percaya akan kenyataan ini,
iaitu bagaimanakah penyakit seseorang pelanggan boleh berpindah ke badan Tukang
Urut. Cerita ini sebenarnya diabstrakkan untuk mudah dihuraikan, lebih-lebih
lagi penyakit yang saya maksudkan itu bukanlah penyakit berjangkit seperti
“kolera” atau pun “Aids” atau lain-lain penyakit seperti kencing manis atau
jantung berlubang.
Untuk keterangan yang lebih jelas, sebagai contohnya En. Ali
yang tahu sedikit sebanyak cara-cara mengurut @ rawatan urut tradisional tetapi
tidak ada amalan ketahanan diri, telah didatangi oleh seorang pesakit yang
terkena mati sebelah tubuh memintanya supaya diurut. Setelah beberapa hari
mengurut pelanggannya itu, tiba-tiba ia sendiri terasa kebas, lenguh-lenguh dan
akhirnya didapati bengkak di tangan dan lengannya sehingga ia tidak berupaya
mengangkat tangannya itu. Didalam kes yang lain pula, En.Ali dijemput ke rumah
En. Anas yang menghadapi masalah susah hendak bernafas manakala perutnya
didapati buncit/kembung. Dalam loghat bahasa Melayu kampung ianya dikenali
sebagai “Naik Angin” atau “semput”.
Kes seperti ini biasanya berlaku dengan tiba-tiba di waktu
malam hari. Apabila En. Ali cuba untuk menyentuh perut pelanggannya itu,
tiba-tiba ia terasa seram, hampir kesemua bulu roma dan bulu lehernya berdiri
tegak, kerana terdapat satu perkara yang aneh pada badan En. Anas. Namun begitu
En. Ali terus cuba untuk mengurut. Akibatnya ia sendiri merasai lemah longlai
dan tidak bermaya. Akhirnya En. Ali jatuh pengsan dan terpaksa diusung oleh
jiran-jiran untuk dibawa ke rumahnya. Ringkas kata, masih banyak lagi
contoh-contoh lain yang ada hubungkaitnya dengan kes ini.
Tukang urut tradisional haruslah belajar, menghafal dan
beramal dengan beberapa jenis doa. Begitu juga dengan wirid serta membaca
ayat-ayat suci Al Quran. Ini semua perlu diamalkan selepas solat, sebagai
pendinding atau pagar tubuh. Itulah sebabnya telah diperjelaskan dari awal-awal
lagi bahawa tukang urut tradisional harus lebih gemar mengamalkan doa-doa serta
wirid yang diberikan oleh orang-orang alim daripada apa yang kita dapati dari
bomoh-bomoh, kecuali dalam kes-kes tertentu yang tak bercanggah dengan Islam dan
tidak merosakkan aqidah.
Mengenalpasti Keadaan
Urat Saraf Dan Hubungannya Dengan Lain-Lain Anggota.
Pengetahuan ini juga dikira amat penting dan perlu
dipelajari dan diamalkan oleh setiap tukang urut tradisional, demi untuk
menjimatkan masa dan meringankan kerja-kerja mengurut @ urut tradisional,
terutamanya apabila berhadapan dengan pelanggan yang terseliuh, tersalah bantal
atau tersentak disatu-satu anggota. Pendek kata, perkara ini dianggap sebagai
‘main switch’ untuk menyelesaikan masalah yang tersebut diatas. Sebagai
contohnya, katakanlah anda terseliuh di pergelangan tangan dan jelas
menampakkan bengkak yang berwarna hijau tua. Apakah tukang urut tradisional
perlu terus mengurut di tempat yang bengkak itu atau bagaimana?
Jawabnya janganlah membiarkan si tukang urut tradisional
terus mengurut atau mengusik di tempat yang bengkak itu, sebaliknya ia perlu
terlebih dahulu mengurut pada urat-urat yang terdapat di antara siku hingga
berhampiran dengan pergelangan tangan, iaitu di sebelah dalam dan luar. Disana
tukang urut tradisional akan rasai atau ketemui urat-urat yang bengkak,
kadang-kadang sebesar ibu jari atau biji nangka. Apabila urat bengkak itu sudah
ditemui, maka tukang urut tradisional mengurut ia berulangkali itu amatlah
penting kerana disitulah terletaknya apa yang disebut, “Urat Saraf Yang Ada
Hubungkaitnya Dengan Lain Anggota”. Selepas itu baharulah boleh tukang urut
tradisional urut tempat yang terseliuh dan bengkak tadi secara perlahan-lahan.
Tindakan yang sama juga perlu dilakukan sekiranya anda
sebagai tukang urut tradisional bertemu dengan pelanggan yang mengadu ‘tersalah
bantal (keadaan dimana seseorang itu tidak boleh memusingkan kepala atau
berpaling kanan atau kiri bila sedar dari tidur di waktu pagi). Langkah pertama
yang perlu diambil ialah, kenal pastikanlah terlebih dahulu urat sarafnya yang
berhubungkait kepada masalah tadi. Urat yang membawa masalah kepada leher
biasanya terletak di sekitar tulang belikat. Oleh itu, urutkanlah terlebih
dahulu disekitar belikat dan apabila ianya sudah didapati kendur, baharulah
diurutkan pula disekitar leher dan bahu. Jika anda inginkan penjelasan yang
lebih lanjut, sila rujuk buku-buku seperti “The Basic Human Anatomy” oleh
Alexender P. Spenser atau “The Grace Human Anatomy” dibawah tajuk Mascular
System atau mana-mana buku yang besar khususnya buku ensiklopedia yang
berhubungkait dengan urat saraf manusia. Buku-buku yang saya maksudkan itu
boleh didapati di Perpustakaan Hospital atau di kedai-kedai buku yang besar.
Tukang Urut
Tradisional Dapat Membezakan Antara Tulang Dan Urat.
Matlamat sebenarnya seseorang itu minta diurut, ialah
bertujuan memberi kerehatan kepada urat saraf dan otot-otot yang kepenatan.
Hanya dengan cara mengurut sahaja urat-urat yang tegang dan otot-otot akan
menjadi pulih seperti sediakala, maka sengan sendirnya perjalanan darah dan
lain-lain elemen di dalam badan tidak lagi tersekat-sekat. Oleh hal yang
demikian, setiap urutan itu hasruslah ditujukan terus kepada urat-urat atau
otot-otot yang bermasalah, samada yang bengkak atau tegang.
Oleh itu, jika seseorang tukang urut tradisional tidak tahu
untuk membezakan yang mana satu urat dan yang mana satu tulang, maka
kemungkinan besar ia akan tersalah urat pada tulang-tulang pelanggannya.
Sekiranya hal ini terjadi, si pelanggan akan terasa amat sakit dan
sengal-sengal bukan sahaja semasa terkena urutan bahkan kesannya itu akan terus
dirasainya sehingga beberapa hari. Cara untuk membezakan antara urat dan tulang
juga dikira amat rumit kerana kadangkala anda akan bertemu dengan tulang-tulang
yang terlalu lembut khususnya di sekitar tulang belikat dan bahu, yang dirasai
seakan-akan urat bengkak.
Tukang Urut
Tradisional Dapat Mengurangkan Kadar Kesakitan Pelanggan, Sebelum Dan Selepas
Mengurut.
Prinsip atau kaedah ini lebih dikenali sebagai “Ilmu
Pelepas” dikalangan Bomoh atau Dukun Tradisonal Melayu. Ilmu ini dipelajari
secara praktikal serta teori dengan secara mengadap guru. Golongan yang
mengetahui hal ini kebanyakannya terdiri dari bomoh-bomoh yang mempusakakan
ilmu tersebut dari orang tua atau datuk nenek mereka, atau secara bertapa dan
tidak kurang juga mereka yang membuat pemujaan ke atas sesuatu benda. Ada juga
mereka yang belajar teknik kebatinan dengan cara mengadap guru.
Dalam hal begini, dihuraikan secara ringkas setakat mana
yang diketahui dan diperhatikan dari dekat. Kebanyakan upacara yang pernah kita
dapat lihat tidak lebih daripada cara-cara pemujaan syaitan kerana ianya
memerlukan peralatan seperti , pulut kuning, ayam panggang, bunga-bungaan serta
colok atau kemenyan yang dibakar semasa upacara tersebut dijalankan. Biasanya
sebelum itu, si sakit akan dimandikan dengan air penawar yang dimasukkan
kedalam berbagai jenis bunga. Sungguh pun pada permulaan upacara kebanyakan
bomoh-bomoh Melayu telah membaca potong ayat suci Al Quran tetapi malangnya
sesudah itu ia disambung pula dengan jampi serapah dan mentera yang menyebut
dan menyeru nama-nama jin dan meminta bantuan dari mereka.
Antara ungkapan dan kata-kata yang pernah diucapkan oleh
salah seorang Bomoh ialah “Hai mok ima serjan kilat hanuman putih kera kepala
lapan duduk bertapa di Gunung Ayam, ini Derasid seru namamu, tolonglah anak
ini”. Sejurus selepas sahaja ucapan itu tamat, maka si dukun atau bomoh akan
jatuh pengsan dan dimasa tidak sedar itulah, ia merangkak mencari si sakit yang
sudah sedia berada dihadapannya. Dalam keadaan tidak sedarkan diri itulah juga,
si sakit dipulihkannya. Bagi kes-kes seperti itu dilakukan ke atas pelanggan
yang terkena buatan orang, samada mati pucuk atau mati sebelah tubuh dan
lain-lain lagi yang akan saya huraikan secara mendalam didalam bab-bab akan
datang. Sesudah itu, si sakit baharulah boleh diurut dengan rawatan urut
tradisional.
Salah seorang Dukun yang lain pula, telah memulakan upacara
dengan membawa beberapa potong ayat suci Al Qurn, berzikir, berselawat dan
apabila sudah sampai ke satu peringkat ia terus tidak sedarkan diri. Di ketika
itu roh gurunya yang digelar “Bapa Wali” menjelma di dalam jasadnya. Selepas
salam diberikan bomoh tersebut akan bertanya tentang masalah pesakitnya.
Diketika itulah pesakit akan diberi rawatan dengan berbagai cara. Sungguh pun
ramai juga dukun-dukun yang merawat pesakit secara secara yang tidak bercanggah
dengan Islam.
Sesetengah bomoh pula, telah menggunakan kaedah yang
dipanggil “Tutom Urat”. Tutom Urat adalah cara rawatan yang paling ringkas,
mudah dipelajari tidak memakan masa yang panjang dan tidak ada unsur atau
ciri-ciri syirik dan tahyul yang boleh merosakkan aqidah. Apakah yang
dimaksudkan dengan Tutom Urat akan dihuraikan secara detail dalam bab-bab akan
datang.
Tukang Urut
Tradisional Tahu Mengesan Dan Mengenalpasti Urat-urat Bengkak Yang Ada
Hubungkait Dengan Penyakit Atau Masalah Seseorang.
Sebelum dihuraikan apakah yang dimaksudkan dengan tajuk
diatas, ada baiknya jika dihuraikan dahulu tentang jenis-jenis atau keadaan
urat yang sering ditemui dan dirasai semasa mengurut seseorang. Jelas terbukti
bahawa urat seseorang itu terbahagi kepada tiga keadaan. Ianya bergantung
kepada keadaan kesihatan seseorang. Jenis-jenis urat yang dimaksudkan itu
ialah, urat orang yang sihat, orang yang tidak sihat atau dalam keadaan
kepenatan dan urat orang yang terkena mati sebelah tubuh atau Paralysis
Perlu dijelaskan bahawa kedudukan urat tidak boleh dilihat
dengan mata kasar, tetapi ianya boleh dirasai dan dikesan melalui jari
seseorang tukang urut tradisional yang berpengalaman. Urat bengkak dan tegang
itu pula terbahagi kepada dua jenis. Pertama urat yang sudah lama bengkak dan
keduanya, urat yang baru bengkak. Itu pun bergantung kepada sejauh mana
seseorang tukang urut tradisional itu pandai menentukan jenis-jenis urat.
Kebiasaannya, urat yang sudah lama tegang atau bengkak, agak
terasa keras sedikit berbanding dengan yang baru bengkak. Urat yang bengkak
biasanya didapati lembut dan senang untuk dikendurkan atau dipulihkan dengan
cara tradisional berbanding dengan urat yang sudah lama bengkak. Urat yang baru
bengkak ialah urat yang baru dua tiga hari atau seminggu sahaja menjadi tegang.
Kedua-dua jenis urat yang disebutkan di atas, apabila sudah dikendurkan dengan
cara Urut Tradisional, dengan sendirinya seseorang itu akan berasa lega, ringan
dan penuh bertenaga kerana pengaliran darah dalam badannya tidak lagi
tersekat-sekat.
Perlu dijelaskan bahawa urat-urat yang bengkak atau pun
tegang samada lama atau pun baru, biasanya akan sentiasa membawa berbagai
masalah kepada seseorang. Masalah yang dimaksudkan itu termasuklah, mudah
terasa lenguh-lenguh apabila banyak berjalan kaki, atau memandu kenderaan di
perjalanan yang jauh, mudah tersentak atau tersimpol biawak, mudah
terasakebas-kebas dan mudah terasa sakit-sakit bahu dan belakang. Selain dari
itu, kesannya boleh dirasai selepas mengadakan hubungan seks, atau apabila
terkena hujan atau pun bila turun ke padang bermain sekali sekala.
Sekiranya wanita atau isteri anda mengadu sakit-sakit dalam
perut semasa hampir kedatangan haid, maka anda perlulah megurutkannya pada
urat-urat yang tegang atau bengkak berbiji-biji di sekitar betis, biasanya di
sebelah kiri. Untuk lebih berkesan lagi, pahanya juga perlu diurutkan. Di dua
tempat itu sahajalah yang perlu diurut, kerana ianya mempunyai pertalian dengan
penyakit atau masalah yang dihadapi oleh isteri anda itu.
Dalam lain-lain kes pula, seorang pemuda mengadu yang ia
terasa susah hendak bernafas. Dikalangan orang-orang Melayu ianya dikenali
“Naik Angin atau Semput”. Apa yang harus anda lakukan ialah, urutkanlah kanan
kiri urat belakang hingga ke belikat. Ulangkan urutan itu beberapa kali dn
kemudiannya urutkanlah pula disekitar dada, terutama dicelah-celah tulang
rusuk. Dalam tempoh tak sampai lima belas minit, pemuda itu merasa lega dan
boleh bernafas dengan selesa seperti sediakala.
Tukang Urut
Tradisional Yang Tahu Menilai Kadar Kesakitan Pelanggan Ketika Mengurut.
Kita harus sedar, seperti mana yang telah anda dinyatakan
dari awal lagi, bahawa setiap benda yang hidup ini khususnya manusia, ada
mempunyai had dan kadar ketahanan sakitnya tersendiri dan berbeza-beza. Secara
logiknya, bukan sahaja manusia yang ada had kesakitan, pintu-pintu rumah dan
pintu kenderan sekali pun, jika sering dibuka dengan kuat lebih dari had
pusingannya, lambat laun akan rosak dan tercabutlah enselnya. Begitulah hal
keadaanya anggota badan dan urat saraf manusia.
Tegasnya, jika tekanan urut melebihi had ketahanan sakitnya,
maka akan rosaklah otot-otot, tisu-tisu, saluran darah kecil serta kulit luaran
seorang pelanggan. Akibatnya akan terjadilah lebam-lebam berwarna hijau tua
pada kulit dan kadang kala terdapat kesan luka terkena jari dan kuku. Kes yang
sama juga akan terjadi jika tindakan memusing atau mematahkan anggota seperti
memaut atau memusingkan kepala. Jika kepala dipusingkan dengan melebihi had,
akan terseliuhlah leher pelanggan. Jika jari atau kaki yang dipatah-patahkan
melebihi had, ditakuti benar anggota itu akan terseliuh atau terus patah.
Kesakitan seseorang pelanggan yang amat sangat ketika diurut
@ rawatan urut tradisional, boleh dikesan melalui beberapa cara. Antaranya
termasuklah, muka si pelanggan akan sentiasa berkerut, matanya pula tertutup
rapat, mulutnya akan terbuka sampai ternampak gigi. Selain itu, pelanggan juga
akan menggerak atau mengalihkan anggota yang kena urut itu ke tempat lain.
Seseorang tukang urut tradisional yang mahir dan berpengalaman, pastinya tahu
menilai kadar kesakitan pelanggannya berpandukan kepada tanda-tanda yang telah
disebutkan tadi. Oleh itu, ia tidak perlulah menanyakan pelangganny asamada
sakit atau tidak dan pelanggannya pula tidak payah memberi ingatan kepada
tukang urut tradisional itu bahawa tekanan urut itu terlalu sakit dan ia tidak
boleh tahan dengan urutan yang kuat itu. Satu perkara yang amat dikesalkan
ialah, kebanyakan tukang urut tradisional telah sengaja mengenakan tekanan urut
yang kuat pada setiap kali megurut pelanggannya, sekiranya si pelanggan mengadu
kesakitan ia hanya menasihatkan supaya bersabar dan bertahan. Itulah
satu-satunya amalan yang paling buruk dan bercanggah dengan etika profesional
Tukang Urut.
Semua peminat urut sedar dan ketahui bahawa matlamat serta
tujuan sebenarnya mereka minat diurut tidak lain dan tidak bukan untuk
memberikan kerehatan dan kelegaan kepada urat saraf dan otot-otot yang
kepenatan atau boleh jadi keinginannya terhadap seks amat terlalu lemah
sehingga menimbulkan kucar kacir di dalam rumahtangga. Oleh kerana mereka
tersilap pilih tukang urut tradisional, maka hasrat cita-cita mereka itu bukan
sahaja tidak tercapai bahkan terpaksa menghadapi risiko sebaliknya.
Tukang Urut
Tradisional Pandai Dan Boleh Menyeimbangi Kadar Sakit Dan Enak (Relaxation And
Painful).
Prinsip dan kaedah ini amatlah rumit untuk dipraktikkan
kerana ianya bukan sahaja memerlukan kepad pengalaman bertahun-tahun sebagai
tukang urut tradisional, bahkan tukang urut tradisional itu sendiri ada
pengalaman pernah diurut oleh lain-lain Tukang Urut dari masa ke semasa. Memandangkan
ianya perlu terlebih dahulu merasai sendiri atau mengecapi citarasa dari hasil
urutan seseorang.
Selain dari itu, untuk menjamin prinsip dan kaedah ini
betul-betul dapat dipraktikkan dengan jayanya, setiap tukang urut tradisional
juga perlu terlebih dahulu memahir dan membiasakan diri semasa mengurut
seseorang dengan prinsip yang telah dihuraikan terdahulu daripada ini iaitu,
“Tahu Menilai Kadar Kesakitan Pelanggan Semasa Mengurut”. Pendek kata, setiap
prinsip ilmu urut tradisional yang telah ditetapkan sebanyak sepuluh perkara
itu ada mempunyai hubung kait antara satu dengan yang lain. Sekiranya prinsip
ini dapat dipraktikkan secara berkesan ke atas seseorang pelanggan, sudah pasti
mereka akan datang mencari anda sekali lagi pada masa-masa akan datang untuk
mengurut @ rawatan urut tradisional, walaupun ia berada atau menetap
beribu-ribu batu jauhnya dari tempat anda
Tukang Urut
Tradisional Tahu Mengesan Pasti Jenis-Jenis Penyakit @ Masalah Pelanggan Dengan
Hanya Memicit @ Menyentuh Mana-mana Urat Di Satu-satu Tempat Di badan
Pelanggan.
Prinsip dan kaedah rawatan urut tradisional ini juga sama
rumitnya dengan prinsip yang di atas kerana ia hanya boleh dipelajari dengan
cara melibatkan diri di lapangan mengurut @ urut tradisional bertahun-tahun
terlebih dahulu. Di sinilah terletaknya kemahiran seseorang tukang urut
tradisional, jika dibandingkan dengan keupayaan dan kepakaran seorang doktor
perubatan. Apa yang dimaksudkan di sini ialah penyakit yang menimpa ke atas
seseorang itu adalah terbahagi kepada dua jenis,salah satu disebut, “Penyakit
Biasa” seperti kencing manis, kolera, selsema dan lain-lain. Manakala yang satu
lagi ialah “Penyakit Luar Biasa” seperti histeria, terkena buatan orang, dan
lain-lain yang ada hubungkaitnya dengan ilmu sihir. Kedua-dua jenis penyakit
itu akan dihuraikan secara terperinci nanti.
Prinsip dan kaedah yang disebutkan di atas seakan-akan sama
dengan “Teori Domino”. Salah satu contoh yang agak mudah untuk menentukan
prinsip ini ialah, apabila terdapat satu urat yang terletak di kanan atau kiri
buku lali/tumit, bila ditekan atau dipicit, pelanggan akan merasa sakit. Jika
kadar kesakitan itu lebih di rasai di sebelah kanan, ini bererti pada
keseluruhannya anggota badan khususnya urat saraf yang bermula dari kaki
hinggalah ke leher sebelah kanan juga turut lebih bermasalah berbanding dengan
anggota di sebelah kiri dan begitulah sebaliknya. Salah satu lagi tempat yang
boleh dikenalpasti tentang kedudukan dan keseimbangan badan seseorang, ialah di
rusuk dahi yang terkeatas sedikit daripada hujung bingkai lubang cengkungan
mata.
Melalui prinsip di atas, kita dapat mengetahui secara
pensendirian bahawa, pelanggan kita itu sering benar atau mudah terasa
lenguh-lenguh di sebelah kanan jika dibandingkan dengan sebelah kiri. Ini
berkemungkinan dibandingkan dengan sebelah kiri. Ini berkemungkinan disebabkan
tidak mendapat tidur yang cukup di waktu malam, apabila memandu kenderaan di
perjalanan yang jauh, apabila mengendalikan sesuatu tugas yang berat seperti
mengangkat barang atau turun ke padang utuk bermain sekali sekala, apabila lama
berdiri atau berjalan kaki sekali sekala atau apabila mengadakan hubungan seks
yang berlebihan sekali sekala.
Jenis-jenis tindak laku seseorang yang meyebabkan timbulnya
masalah yang disebutkan di atas juga kadang kala boleh dikesan atau
dikenalpasti melalui sentuhan urut-urut tertentu. Sebagai contohnya, jika urat
kecil dan urat besar diantara betis dan paha didapati terlalu tegang dan kadang
kala ada yang berbiji-biji seperti biji nangka, ini jelas kepada kita bahawa
seseorang itu telah mengadakan hubungan seks dalam tempoh sehari atau dua hari
yang lalu. Jika urat di atas bahu dan urat di dalam cengkungan bingkai mata
serta urat di kanan atau kiri rusuk dahi, didapati terlalu tegang dan bengkak
ini menunjukkan bahawa seseorang itu tidak mendapat tidur yang cukup.
Salah satu lagi cara kebatinan berpandukan kepada prinsip di
atas ialah, dengan cara memicit atau mengurut pangkal atau hujung ibu jari kaki
pelanggan. Tukang urut tradisional yang mahir atau Bomoh Tradisional boleh
mengesan samada pelanggannya itu mengidapi penyakit “Biasa atau Luar Biasa”,
samada terkena sihir atau pun terkena buatan orang atau sebaliknya. Dari
situlah juga punca di sebalik penyakit dihidapi oleh seseorang pelanggan itu
boleh dikenalpasti. Sebagai contoh sekiranya seorang pemuda terkena mati
sebelah tubuh datang mendapatkan rawatan yang mana beliau dikatan telah
acapkali benar mendapatkan rawatan dari doktor-doktor perubatan dan diurut oleh
beberapa Tukang Urut @ tukang urut tradisional. Tetapi malang sekali, masalah
penyakitnya masih di tahap yang sama. Dalam kes ini, kemungkinan besar beliau
terkena sihir. Jadi sihirlah yang sebenarnya menjadi punca kepada penyakit yang
dihidapinya itu.
Berpandukan kepada sebuah buku “Kaedah Memicit Tapak Kaki”
karangan Mr. Heidi dalam bahasa Swiss dan diterjemahkan ke bahasa Inggeris
bertajuk, “Good Health For The Future” telah menghuraikan bahawa terdapat
sekurang-kurangnya 61 tempat yang dikatakan kunci nuntuk menentukan masalah
seseorang melalui penekanan urat atau picit di sekitar kaki termasuk tumit dan
buku lali. Berpandukan kepada kunci itulah, permasalahan seseorang yang ada
hubungkaitnya dengan urat saraf dapat dikenalpasti.
Tukang Urut Tradisional
Tahu Meramal Penyakit/Masalah Seseorang Pelanggan Samada Dapat Diurut Pulih @
Tidak Dengan Cara Pengesanan Melalui Urat.
Prinsip dan kedah ini hanyalah khusus untuk mereka yang
terbabit dengan masalah mati pucuk atau mati sebelah tubuh sahaja, memandangkan
ada kalanya kedua-dua penyakit tersebut disebabkan oleh terkena sihir atau
buatan orang. Tidak dinafikan bahawa memang terdapat kajian seperti yang
disebutkan tadi, tetapi peratus bilangannya amat rendah jika dibandingkan
dengan kes-kes biasa.
Pada dasarnya, mengikut kaedah perubatan tradisional @ urut
tradisional, apabila seseorang itu terkena buatan orang samada yang menyebabkan
mati pucuk atau mati sebelah tubuh, kadang kala ia sendiri tidak menyedari
samada penyakit yang dialaminya itu akibat terkena buatan orang atau pun sihir
atau sebaliknya. Dalam kes ini, jika seorang tukang urut tradisional yang mahir
cuba mengurutnya, kesan bisa penyakit yang dialami oleh pelanggannya itu boleh
dirasai oleh si tukang urut tradisional tersebut berpandukan kepada petua dan
gerak rasa dalam konteks amalan dan ilmu ketahanan diri yang mana saya huraikan
di awal buku ini.
Jika hal ini terjadi, kebiasaannya tukang urut tradisional
tidak akan meneruskannya kerana ia yakin bahawa penyakit dialami oleh pelanggannya
itu tidak boleh dirawat dengan cara rawatan urut tradisional semata-mata.
Kes-kes seperti ini akan dirujuk terlebih dahulu kepada orang-orang alim atau
Tok Guru untuk disembahyang hajat dan didoakan, atau terus diserahkan kepada
dukun/bomoh tradisional yang mengamalkan rawatan secara tradisional. Ramai juga
di kalangan pesakit seperti ini telah pergi berjumpa dan mendapatkan rawatan
dari Sami-sami Budha atau bomoh-bomoh yang ada memelihara Jin Kafir. Pendek
kata, masing-masing pihak ada mempunyai caranya yang tersendiri.
Setakat yang saya ketahui dan melihatnya sendiri, kes-kes
terkena buatan orang atau sihir, setakat ini tidak boleh dikesan oleh pihak
hospital. Lebih-lebih lagi untuk merawat dan memulihkannya. Walau pun
berbagai-bagai alat canggih digunakan. Di sini, bukanlah nak mengagung-agungkan
Tok Tok Alim, Tok Guru, mahupun Bomoh-bomoh. Tidaklah berapa setuju dengan
gerak laku dan tindakan sesetengah bomoh yang menggunakan teknik pemujaan ke
atas sesuatu benda atau makhluk yang sudah tentu bercanggah sama sekali dengan
aqidah Islamiah, walau pun kadang kala mendatangkan hasil yang memuaskan.
Kita juga harus sedar dan menerima hakikat bahawa seorang
Ulama yang warak, bertaqwa dan beriman, lebih cepat dimakbulkan doanya dan
lebih aula untuk diminta tolong dengan cara bersembahyang hajat atau
sebagainya. Seperkara yang amat dikesalkan, masih ramai lagi orang-orang kita
yang mengaku beragama islam tetapi lebih yakin dan gemar meminta bantuan dan
rawatan dari bomoh-bomoh yang jelas kaedah serta cara rawatan mereka terkeluar
dari landasan Islam. Yang lebih menyedihkan ialah, Sami-sami Budha juga turut
dikunjungi untuk mendapatkan khidmat nasihat dan rawatan walau pun mereka tahu
bahawa golongan itu jelas memusuhi Islam. Boleh jadi, mereka belum lagi mengenali
bomoh-bomoh yang memberi rawatan secara Islam. Kembali kita kepada tajuk asal
bahawa selepas sahaja si sakit atau pelanggan telah dirawat pulih oleh Tok
Guru, Bomoh atau sebagainya, maka pada masa itu barulah boleh diurut dengan
rawatan tukang urut tradisional .
Comments
Post a Comment